torsdag 14 mars 2013

Jag vill läsa!

Har just ätit frukost efter att ha tagit en lugn förmiddag när jag passat på att läsa lite skönlitteratur och kollat på tv till frukost. Fick inspiration efter att ha påbörjat detta blogginlägg igår:

När jag känner ro och får lust till att läsa skönlitteratur igen har jag en hel hög med böcker att läsa. Just nu prioriteras läsning av kurslitteratur men hoppas på att hinna läsa en del i påsk och en massa i sommar. Ser då fram mot att dyka ner i bland annat dessa böcker:


Bild hämtad från gillabocker.se
Två stycken från förlaget Gilla böcker som jag har inhandlat som e-böcker och som bara väntar på att bli lästa. Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper är jag väldigt sugen på att läsa efter att jag köpte Konsten att tala med en änkling på förra årets Bok- och biblioteksmässa och streckläste i julas. Började lite i höstas och fick intrycket av att jag inte kommer att bli besviken. Den handlar om: "En sju dagar lång shiva, fyra syskon och en rad avslöjade hemligheter ..." Ser fram mot spänning, intriger och streckläsning!


Bild hämtad från gillabocker.se
Är även nyfiken på Wallflower av Stephen Chbosky som kom ut första gången på svenska år 2000 av Boverket men nu återutgivits av Gilla Böcker efter att boken filmatiserats 2011 (kommer ut på Dvd i Sverige i vår.) Den handlar enligt Gilla Böcker om Charlie som: "Under sitt första år i high school går från att iaktta till att delta. Med en naiv skärpa beskriver han utvecklingen från ensamhet till vänskap, förälskelse och sexuella irrfärder. Från förträngning till förlamande insikt."


Välkommen ut på andra sidan av Annamaria Jansson är utgiven av Nordstedts förlag och är en bok som handlar om "Malin, Lovisa och Sandra, tre tjejer i snart-30-årsåldern som alla brottas med sitt eget privata lilla helvete" och utspelar sig i Göteborg och Stockholm.  En bok man kan säga att jag har velat läsa länge. Har saknat böcker om kvinnor strax under trettio som ännu inte bildat familj och skaffat barn. Har börjat läsa lite och det är mycket hos karaktärerna jag kan känna igen mig i men tror även att det är en jobbig bok att läsa. 

Bild hämtad från Dito.se


Bild hämtad från Dito.se
Fallet med de försvinna böckerna fann jag i pocketsnurrhyllan på jobbet och jag föll för både titeln och framsidan. Förrutom den snygga framsidan och tilltalande titeln så handlar den om en bokälskare, stulna böcker, ett gammalt bibliotek, och utspelar sig på den irländska landsbygden. Förväntningarna är höga! Har av förlaget Massolit  även förstått att detta är den första boken av flera "om den ofrivillige huvudpersonen och privatdetektiven Israel Armstrong." Känns som perfekt läsning för sköna sommardagar på stranden.




Men grejen med böcker är ju att det kommer ut nya böcker, typ hela tiden. I vår kommer ut i pocket: Sista testamentet av James Frey. Han har tidigare skrivit Tusen små bitar och Min vän Leonard som jag uppskattade mycket även om de inte helt höll sig till det självupplevda.
Vi är inte sådana som i slutet får varandra skriven av den tjugoåriga Katarina Sandberg och handlar om att vara ung, dum, kär och klyschor om tvåsamhet. 


Bild hämtad från Gilla Böcker
Bild hämtad från Gilla Böcker.