måndag 18 mars 2013

Läser ljudböcker

Bild hämtad från Massolit Företag
Kunde inte hålla mig till påsk så har börjat lyssna på Fallet med de försvunna böckerna redan nu och jag mår nog lite bättre när jag har någon typ av skönlitteratur på gång. Eftersom jag inte alltid har ro att sitta ner och läsa så är ljudböcker ett väldigt bra alternativ, speciellt för att göra promenader betydligt roligare. Det enda tråkiga är att de ofta är rätt dyra. Jag hoppas på att Elibs tjänst för ljudböcker snart går att använda i surfplatta och mobil, tills dess använder jag främst Storytel som numera fungerar riktigt bra mot tidigare, har riktigt stort utbud men är något dyrt för en studentkassa kan jag tycka.

Vill man lyssna på klassiker är LibriVox ett bra alternativ.
Det är ett initiativ på nätet där privatpersoner läser in kapitel eller hela böcker där upphovsrätten gått ut för att göra dem tillgängliga för allmänheten. Därefter kan man ladda ner dessa som mp3 eller lyssna via streaming i mobilen. Jag har själv till exempel lyssnat på flera av The brother Grimms Fairytales och Jane Austens Pride and Prejudice. Flest titlar verkar finnas på engelska men möjligheten att spela in även svenska böcker finns. Vem som helst kan bli volontär och göra det.

Bilden hämtad från Privatförlaget
För att återgå till till Fallet med de försvunna böckerna är det Björn Granath som läser och jag tycker att han gör det bra. Han har även läst Hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann vilken jag började läsa i pappersbok men gick över till att läsa via ljudbok. Hade inte helt säkert kommit genom den annars tror jag.




Det som verkligen fick mig att börja uppskatta ljudböcker var däremot Morgan Allings inläsning av Snabba Cash vilken gjorde sig vädligt bra som ljudbok. Minns att jag började läsa även den i pappersform men hade svårt att komma in i den. Med Morgan som uppläsare och sällskap på promenaderna blev jag däremot fast. Så fast att den svårighet jag hade haft tidigare med att inte kunna lyssna koncentrerat i mer än kanske tio minuter i taget försvann helt. 




Bilden är hämtad från Bonnier Audio
Har även ny lyssnat klart på Berättelsen om Pi som jag nämnde i ett tidigare inlägg från februari: Katrineholms filmstudio, boktips och vinterpromenad samt även sett filmen och kan bara säga: Se och läs!
Tycker att båda är helt klart läs- och sevärda.
Tycker heller inte att det gjorde något att ha läst boken först, tror snarare att jag uppskattade filmen mer men det är ju svårt att veta.

Nu ska jag ta och stänga av boken som är i gång i bakgrunden och få lite plugg gjort så att jag kan ta mig en promenad lite senare och fortsätta lyssna.