söndag 3 mars 2013

Borås debutantpris

Inlägg från förra helgen:

I helgen har jag ägnat mig åt serier, böcker och dokumentärer. Något jag tyckte mig vara värd efter förra helgens pers med jobb, inlämning och ansökningar.
Men innan helgen var jag i torsdags på Borås tidnings debutantprisutdelning som ägde rum på Stadsteatern. Fick sällskap av bästa @guran89 vilket var nice och nödvändigt eftersom jag, högst troligt, annars inte hade kommit iväg. Passade på att ta igen lite sömn innan genom att somna i soffan. Inte 20 min som jag tänkt, nej 1,5 h. Var visst lite trött...

Iväg kom jag i alla fall och fick vara med om en trevlig tillställning. Roligast för mig, förutom att höra debutanterna läsa ur sina böcker, var att få se och höra Johannes Anyuru, som jag såg första gången på Riksteaterns kongress, jag tror det var 2007, då hann framförde sina dikter till musik. Minns att jag inte riktigt förstod honom då, men med sina dreads och brinnande känsla för det han framförde gjorde han intryck på mig.

Utöver det var det också roligt att träffa lite högskolefolk, däribland Karin M. Ekström som jag fick kontakt med på Akademisk högtid 2011. Jag var konferencier och hon var en av talarna så jag presenterad henne. Under den efterföljande buffén satt vi vid samma bord och det visade sig att hon kände min moster Lena Johannesson som jag skrivit om i min andra blogg: Mot knegarlivet . Tror att de var med i samma forskningsprojekt som skulle mynna ut i en antologi. Då, efter akademisk högtid bestämde vi att vi skulle ses och dricka kaffe för att utbyta erfarenheter. Detta glömdes, tyvärr, av mig bort i allt annat som hände under mitt år som ordförande. Karin kom däremot ihåg det och vi har nu bestämt att vi, innan terminens slut, ska ses över en kaffe. Det ser jag fram emot.

Vinnare av Borås tidnings debutantpris 2013.
Hindenburg av Susanna  Lundin.