söndag 27 juli 2014

Semesterliv: Göteborg och museum

Eftersom jag hade tidig semester när varken Sofia, Pontus eller Pelle var lediga fick jag roa mig en hel del själv i Göteborg. Passade därför på att gå på museum och hänga i parker. Slottskogen blev första besöket på måndagen och där hade jag det skönt med bok i solen.


Utsikt över Slottskogen och blå himmel. 
Efter tips på förfrågan på Facebook tog jag mig på tisdagen (24 juni) till Röhsska museet som jag inte kände till sen tidigare men är glad att jag gick till. Just i sommar har konstnären Zandra Ahl en utställning där vid namn Family Outlet som jag besökte. Klockan blev just 13 när jag var där och därför fick jag även möjlighet att lyssna till en uppläsning Reuben Sallmander av hennes text: Family rules. Hon berättar i den om sin syn på konstnärskap och utställningens tema. Jag gillade hennes verk, speciellt de nedan. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad hon kallade dem.




Väl värt en titt om någon är i Göteborgskrokarna i sommar.
När uppläsningen var slut visade det sig att det just skulle börja en guidad introduktionsvisning till museets tillfälliga utställning Picasso på ett fat så jag gick med även på den. Då fick jag lära mig att Picasso inte bara målat utan även hållit på med keramik och se en del av dessa verk, främst fat men även en del kannor och annat. Det är tydligen inte lika kända som hans övriga verk eftersom de masstillverkades och därför inte är lika unika. De gjordes inte direkt av hans hand utan i en maskin även om han gjorde motivet,gjutningen. Intressant och spännande att höra men jag uppskattade trots allt Zandra Ahls utställning mer.

En annan utställning som jag också besökte och gärna vill tipsa om är Naturhistoriska museets nya utställning Att döma av utseendet som lämpligt nog invigdes på fredagen så jag passade på att besöka den alldeles gratis. Den handlar om människans utveckling genom tiderna och vår syn på den, om vår syn på raser bland djur och människor och hur normer, fördomar och kultur påverkar hur vi har sett och ser på oss själva och andra. Gav en del tankeställare, bland annat detta:

"Om tekniken finns, ska vi ha rätt att välja egenskaper till våra barn?"
Jag undrar, finns inte den tekniken redan? Det är lite skrämmande!
Jag kollade även in deras permanenta utställning med uppstoppade djur men hann inte ens se hälften. De har galet många. Men en av de häftigare djuren som jag hann se tyckte jag var en uppstoppad blåvalsunge och och dess skelett samt en fullvuxen vals käke. Det gav lite proportion till hur stora de faktiskt är. Det är så svårt att föreställa sig annars.

Blåvalsunges kropp till vänster och dess skelett till höger.
Under skelettet en vuxen vals käke som är typ hälften av ungens kropp. Bara käken!

Vad är detta för djur?

Det finns många, många djur att se.
Jag hann också med att besöka Botaniska trädgården där jag passade på att äta lunch en dag och studera ett gäng kråkor och andra människor.

I slottskogen och uppenbarligen på rätt väg. 

Framme!

Ett par kråkungar som såg rätt ruggiga ut. Men intressanta att studera.
Verkade ha stenkoll på vilka som just hade lämnat fiket och var det kunde finnas mat. 

Semesterläsning:
Ester Roxbergs Fågelhuset
Till sist besökte jag även Trädgårdsföreningen där jag tog en morgonkaffe med min andra bok för veckan.

Morgonkaffe och Kristians Gidlunds I kroppen min. Hann tyvärr inte läsa klart men den väntar på att fortsätta läsas.
Därefter gick till växthuset för att regnet hängde i luften och fick mig en skön upplevelse. Hela trädgården är som en oas mitt i stan och växthuset som en oas i oasen. Fick lite flashbacks till min tid i Dominikanska Republiken eftersom det luktade exotisk och lite av banan.

Ingången till växthuset hos Trädgårdsföreningen.

Åskmoln över växthuset.

Fick bland annat se detta:

Vackert blommande hibiskus i palmhuset. 

Jättestora näckrosblad

Vackra färger. 
I trädgården blommade även alla rosor fantastiskt fin i massa härliga färger. Svårt att återge på bild men några försök iaf:










posted from Bloggeroid