torsdag 24 juli 2014

Semesterliv: Göteborg och bästishäng

Jag vid Nya allén på väg på upptäckarfärd.
S åhär andra veckan efter semestern passar jag på att fortsätta titta tillbaka på vad jag gjorde på min semester. Efter midsommar som berättade om i förra inlägget hängde jag en vecka i Göteborg och hade det fint. Jag bodde hos Sofia och Pontus i deras supercentrala lägenhet och eftersom de båda jobbade så pasgggge jag på att turista en hel del. Efter att på söndagen ha kommit till Göteborg från Skaftö/Lysekil och ha slappat i solen i närliggande park och ätit godis gick Sofia och jag en långpromenad innan sen middag och tidig sänggång för att ta igen sömn från helgen. På måndagen började jag veckan med att besöka det nyrenoverade stadsbiblioteket och låna semesterläsning, bl.a. Ester Roxbergs Fågelhuset (hade just läst ut hennes självbiografiska bok om sin pappas könskorrigering Min pappa Ann-Christine som jag gillade och därmed ville veta hur hon skrev fiction.

Fågelhuset av Ester Roxberg.
En fin bok om utanförskap och att vilja någonstans.
Angående biblioteket tycker jag att det är fint. Ljust, fräscht och överskådligt med lagom höga hyllor. Trevlig tidningshörna och skönt att fiket ligger utanför biblioteksdelen så att man kan stänga dörrarna emellan. Framförallt gillade jag Dynamo med stora tv-spels skärmar och post-it lapp väggen men kan ändå förstå kritiken kring att det fortfarande är rätt tomt i hyllorna. Men jag har förstått det som att det fortfarande köps in böcker för att fylla upp.

Tidninshörnan


Dynamo game

Biblioteksnörd som jag är kunde jag inte missa
att de ha en JÄTTELÅNG återlämningsmaskin.
Är något annat än våra 6 vagnars.

Utöver att besöka stadsbiblioteket passade jag på måndagen på att hänga i Slottskogen med bok och att äta lunch på Villa Belparc.


På kvällen blev det åter promenad med Sofia, massa snack och gemensam matlagning. Resten av veckan fick jag till en joggingtur, fler promenader och besök i Botaniska trädgården, Trädgårdsföreningens vackra park, Röhsska museet och en snabb visit på Världskulturmuseet på dagarna. Jag kommer att skriva mer om de besöken i ett eget inlägg.

Morgonpromenad utmed Åvägen.

Morgonpromenad utmed Åvägen.

På kvällarna umgicks jag med Sofia och fick hänga med på klädbytardag som blev väldigt lyckad för min del. Kom dit med en 6-7 plagg, kom därifrån med två pappkassar med kläder vilket känns extra bra därför att det är hållbart och att man sett personerna som har haft kläderna innan.
En lyckad vecka på flera sätt. Framförallt att jag fick så mycket tid med min finaste och bästa Sofia.




posted from Bloggeroid