lördag 10 maj 2014

Kost och Hälsa med Corporis


Igår kväll var jag på föreläsning om Kost och Hälsa med Maria Arvidsson från Corporis, En möjlighet som gavs till medlemmar i Baby Runners Team Eskilstuna (kommer bergis att skriva mer om dem i senare inlägg). Tyckte det var ett bra tillfälle för att få inspiration kring kost och möjlighet att höra om de senaste rönen kring hälsa. Tror mig ha rätt bra koll, men är bra att veta om det stämmer.

Var rätt trött efter att ha jobbat och tränat för mig nytt styrkepass på gymet: Actic Power (puh!)
men en del fastnade ändå tror jag. Vet att man helst ska undvika ljust bröd och hellre äta ett grövre eller en portion havregrynsgröt till frukost till exempel.
Kvarg, keso, mjölk (?), youghurt och något mer (fem olika produkter var det) kan man med fördel äta i lättvariant. Är endast fettet som är borttaget och det kan man få i sig i bättre form på annat sätt tydligen.

Om man vill förbränna fett är joggning bättre än promenad om man ligger på ca 65 % men promenad super som vardagsmotion och komplement till annan träning. Låter bra som min del eftersom jag gillar att gå som variation till joggning. Är lättare att ta del av naturen och omgivningen och att varva ner när jag är ute och går tycker jag.

Men vad jag mest kommer ihåg och som chockade mig rätt ordentligt är att vårt fredagsmystillbehör till tacosen:



innehåller hela 17 sockerbitar. I en enda påse. Nog för att jag förstod att det var socker i men inte den mängden. HU!
Hädanefter får det bli egen krydda till köttfärsen.

Idag är det lördag och en speciell dag. Det är dags för Kultur14 i Strängnäs! En kulturdag full med aktiviteter hela dagen. Läs gärna mer om den här Idag smäller det!

Trevlig helg!



posted from Bloggeroid